کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

پرتوفرآوری و کاربردهای آن(3)

در قسمت قبل با پرتوفرآوری مواد غذایی آشنا شدیم، در این قسمت به معرفی هرچه بیشتر و روشهای آن می پردازیم: 

نگهداری مواد غذایی بوسیله پرتو، سبب می شود که از ضد عفونی کننده ها استفاده نشود، چون این مواد نه تنها سمی بوده بلکه در دراز مدت سبب سرطان زایی نیز می شوند. 

 

پرتوفرآوری

 

با وجود مطالعات و آزمایش های فراوانی که انجام شده است، این کاربرد همچنان محدود مانده است. علت اولیه آن هم احتیاط های بسیار زیادی است که آژانس های نظام ایمنی در رابطه با روندهای مربوط به پرتودهی در پیش می گیرند و البته هر چه قدر هم که این فرآیندها بیشتر به مربوط به تغذیه انسانی باشد، این احتیاط ها بیشتر می شود. همچنین می بایست انرژی و میزان دز مربوطه کاملا تعدیل شود تا از اثرات جانبی ناخواسته حاصل از واکنش  های رادیو شیمیایی که می تواند طعم و خواص محصولات را تغییر دهد اجتناب گردد.

ادامه مطلب ...

پرتوفرآوری و کاربردهای آن (2)

مکانیسم پرتوفرآوری

در پرتوفرآوری از اشعه پر نفوذ، گاما ناشی از چشمه های بسته پرتوزا و یا از باریکه الکترون های پر انرژی استفاده می شود. این پرتوها تقریبا با سرعت نور حرکت کرده و طی برخوردها و بمباران اهداف، باکتری ها را در محصولات و در داخل بسته بندی های خود از بین می برند. بدین طریق محصولات پرتودهی داده شده تا زمان باز کردن بسته بندی ها استریل باقی می مانند.

ادامه مطلب ...

پرتوفرآوری کاربردهای آن(1)

پرتوفرآوری عبارتست از استفاده از منابع پرتوزا با انرژی زیاد در مقیاس صنعتی که بر مبنای توانایی و ویژگیهای این منابع در تولید عوامل واکنش گر در مواد مورد فرآوری اقدام مورد نظر معمول می گردد.  

 

این کاربردها بیشتر شامل پرتودهی مواد غذایی، سترون سازی محصولات پزشکی، ضد عفونی کردن مواد بهداشتی، کنترل و یا ریشه کنی حشرات موذی، بهبود کیفیت پلاستیک ها، کامپوزیت شامل پلیمریزاسیون، کراسلینک و تخریب در  پلاستیک ها، عایق ها و کابل ها، رنگ ها، تایرها و سایر ابزار اتوموبیل می گردد.  

 

پرتو گاما در واقع مانند خیلی از پرتوهای دیگر نوعی از انرژی الکترومغناطیسی محسوب می شود. پرتو گاما، اشعه ایکس، ماوراء بنفش مرئی، مادون قرمز، امواج دیگر یا کهموج، امواج رادیویی و تلویزیونی همه از فرم های تابش یا انرژی الکترومغناطیس هستند. تنها وجه متمایز بین تمام این فرم ها، فقط میزان انرژی است که هریک از این امواج یا پرتوها با خود حمل می کنند.

ادامه مطلب ...

مورفین ( Morphine )

زمانی,   آمین های طبیعی به دست آمده از منابع طبیعی را به دلیل قلیایی محلولهای آبی آنها "" قلیای گیاهی ""می نامیدند که امروزه به آلکالوئید ها مشهورند . مطالعه آلکالوئیدها اهمیت شایانی در رشد و شکوفایی شیمی آلی در سده نوزدهم میلادی داشته است و امروزه نیز قلمرو جالبی از تحقیق به شمار می رود .کاربردهای پزشکی مورفین دست کم از سده هفدهم میلادی که عصاره خام خشخاش)پاپاورسومنیفروم ) برای کاهش درد به کار می رفت . شناخته شده است . مورفین اولین آلکالوئیدی است که به طور خالص از خشخاش استخراج شده است و ترکیبات مشابه آن مانند کدئین ( Codeine )  نیز در طبیعت وجود دارد .

ادامه مطلب ...

اتم و ذرات ریز اتمی

کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک عنصر شیمیایی است که خواص منحصر به فرد آن عنصر را حفظ می‌کند. تعریف دیگری آن را به عنوان کوچکترین واحدی در نظر می‌گیرد که ماده را می‌توان به آن تقسیم کرد بدون اینکه اجزاء بارداری از آن خارج شود.  

اتم از ابری الکترونی، تشکیل‌شده از الکترون‌ها با بار الکتریکی منفی، که هستهٔ اتم را احاطه کرده‌است. هسته نیز خود از پروتون که دارای بار مثبت است و نوترون که از لحاظ الکتریکی خنثی است تشکیل شده است. زمانی که تعداد پروتون‌ها و الکترون‌های اتم با هم برابر هستند اتم از نظر الکتریکی در حالت خنثی یا متعادل قرار دارد در غیر این صورت آن را یون می‌نامند که می‌تواند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد. اتم‌ها با توجه به تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های آنها طبقه‌بندی می‌شوند.

ادامه مطلب ...