کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

غلظت بر حسب مولار را چطور به ppm تبدیل می کنند؟

همانطوریکه اطلاع دارید غلظت ppm برای محلول های بسیار رقیق کاربرد دارد. ppm  در لغت به معنی قسمت در میلیون است و در بیان مفهوم غلظتی آن؛ می توان آن را معادل( گرم حل شونده در یک میلیون گرم محلول ) یا ( میلی گرم حل شونده در 1000 گرم محلول ) نیز  دانست. در اینحالت به علت رقت زیاد محلول ؛ میتوان فرض کرد چگالی محلول همان چگالی حلال خالص باشد و اگر حلال را هم آب بدانیم پس می توان گفت ppm یعنی میلی گرم جسم حل شده در یک لیتر محلول( یا یک لیتر آب).

 
با توجه به تعریف مولاریته ( تعداد مول حل شونده در یک لیتر محلول ) و مقایسه آن با تعریف اخیر  ppm ؛

 برای تبدیل مولار به  ppm  کافیست مول حل شونده را برحسب میلی گرم حل شونده تبدیل کنیم. عدد حاصل همان غلظت محلول بر حسب  ppm  خواهد بود یا به عبارت ساده تر : 

غلظت بر حسب پی پی ام = 1000* علظت مولار * جرم مولی حل شونده

 

مثال 1 :

محلول سدیم هیدروکسید 0/1 مولار ( با جرم مولی 40 گرم بر مول ) غلظتی برابر  با :     4000 = 1000 * 0.1 * 40    پی پی ام خواهد داشت.


مثال 2:

غلظت مولی محلول 200ppm  پتاسیم نیترات ( جرم مولی : 101 گرم بر مول ) چند مول بر لیتر است ( مولار) است؟

200 = 1000*غلظت مولی *101

غلظت مولی = 0.002 مولار


Bunsen cell ( پیل بونزن)

نوعی پیل است که آند آن از جنس روی است و در اسید سولفوریک رقیق قرار دارد و کاتد آن کربن است و در نیتریک اسید غلیظ قرار گرفته است

Brown coal (Lignite) ( زغال سنگ قهوه ای)

نوعی زال سنگ به رنگ قهوه ای مایل به سیاه که درجه زغال شدگی آن بین زغال  نارس و زغال نیم بیتومینه است. قدرت حرارتی آن کمتر از 8300 بی.تی.یو است. معمولا اثراتی از ساخت اولیه گیاهی در آن پیداست

Bronze (برنز)

آلیاژهای صنعتی مس و قلع هستند. مقدار قلع این آلیاژها بین 4 تا 22% متغیر است. گاهی روی ، آلومینیوم، فسفر ، سرب ، آهن به آنها می افزایند تا دارای خواص ویژه ای شوند.

Bromine water ( آب برم)

محلول برم در آّب، سرخ رنگ ، گندزدا ، اکسنده و رنگ بر است. به عنوان شناساگر هم به کار می رود.