کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

سفینه فضایی کپلر سفر تاریخی خود را آغاز کرد

سفینه فضایی کپلر شبانگاه جمعه سفر تاریخی خود را آغاز کرد. هدف سازمان فضا و هوانوردی ایالات متحده (ناسا) از پرتاب کپلر به فضا یافتن جهان دیگری است در فضای دورافتاده کهکشان راه شیری. جهانی که احتمال حیاتی دیگر در آن وجود داشته باشد.آیا حیات دیگری وجود دارد؟ این سوالی است که انسان را پیوسته مشغول داشته است. سفینه فضایی کپلر می تواند پاسخی بر این سوال دیرینه داشته باشد.سفینه کپلر که نام خود را از یوهان کپلر ریاضیدان فیزیکدان و ستاره شناس قرن هفدهم آلمان گرفته است سفر فضایی خود را در تاریکی آسمان شبانگاه جمعه آغاز کرد. سفری به منظور یافتن سیاره هایی چون زمین که احتمال وجود حیات بر آن می رود. سیاره هایی که سطح آن ها نشان از آب و در نتیجه امکان حضور نوعی زندگی داشته باشد.ولی اگر چنین حیاتی یافت نشود آیا انسان تنها موجود زنده در کهکشان شیری خواهد بود؟ کپلر در طول سفر خود که بیش از سه سال و با هزینه ۶۰۰ میلیون دلارانجام می گیرد پاسخگوی این سوال خواهد بود.هنگامی که سفینه کپلر ناسا در مدار خود بر دور خورشید قرار گیرد تلسکوپ نصب شده در آن بدون توقف بر صد هزار ستاره ای که ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند چشم دوخته و هر چشمک و هر کم نور شدن این ستاره ها را که نشان از گردش آنان در مدار خود دارد مد نظر خواهد داشت.تلسکوپ سفینه کپلربه قدری قوی است که می تواند شخصی را که شبانگاه در ایوان منزلش چراغی را روشن یا خاموش می کند تشخیص دهد. ستاره شناسان تاکنون بیش از ۳۰۰ سیاره غیر قابل زیست را که به دور سایر کرات می گردند کشف کرده اند. هدف کپلر یافت سیاره های قابل زیستی چون زمین است ولی این سفینه به دنبال علایم حیات در سیاره ها نخواهد بود. کاری که سفینه های بعدی انجام خواهند داد.

بخش زیرین اتمسفر پلوتو شناسایی شد

اخترشناسان موفق شدند در مشاهدات جدید خود اتمسفر پایین سیاره پلوتو را شناسایی کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کشف با استفاده از تلسکوپ «وری لارج» رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) صورت گرفته است.

اختر شناسان در این رصد‌ها تصاویر جدید و ارزشمندی درباره اتمسفر سیاره کوتوله سفید پلوتو بدست آورده‌اند.

آنها به طور غیر منتظره مقادیر بسیار زیادی گاز متان در اتمسفر این سیاره پیدا کرده‌اند. محققان هم چنین دریافته‌اند که اتمسفر پلوتو حدود 40 درجه داغ تر از سطح این سیاره است.

دانشمندان معتقدند که این ویژگی‌های اتمسفر پلوتو ممکن است به دلیل وجود ذرات متان خالص یا لایه‌ای غنی از متان باشد که سطح این سیاره را پوشانده است.

امانوئل للوچ، محقق اصلی این پژوهش خاطر نشان کرد: با وجود متان فراوان در اتمسفر بدیهی است که چرا جو این سیاره تا این اندازه داغ است. سیاره پلوتو تقریبا یک پنجم اندازه زمین است و از سنگ و یخ تشکیل شده است.

فاصله این سیاره تا خورشید به طور متوسط حدود 40 برابر بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است و به همین خاطر یک جهان کاملا سرد است که دمای سطح آن به حدود منهای 220 درجه سیلسیوس می‌رسد.

تا این اواخر تنها بخش بالای اتمسفر این سیاره مورد مطالعه قرار گرفته بود اما در این تحقیق دانشمندان توانستند درباره اتمسفر زیرین و نزدیک به سطح پلوتو نیز اطلاعاتی به دست آورند.

فضانورد ژاپنی با قالیچه پرنده در فضا گردش می‌کند!

یک فضانورد ژاپنی که قرار است ماه جاری میلادی به فضا برود، تلاش خواهد کرد که در این سفر روی یک قالیچه پرنده پرواز کند.

به گزارش سرویس «فن‌اوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی همچنین در نظر دارد از قطره چشم در شرایط بی وزنی استفاده کرده و با مجموعه‌ای از سایر چالشهای استثنایی و غیر عادی در این سفر رو در و شود.

یک مقام آژانس فضایی ژاپن ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: کویچی واکاتا 16 کار غیر عادی را از میان یکهزار و 597 کار پیشنهاد شده از سوی صدها نفر از مردم کشورش را انتخاب کرده تا در این سفر فضایی آزمایش کند.

افراد مختلفی از وی خواسته اند که این کارهای خارق العاده را در طول سفر خود انجام دهد.

واکاتا قرار است در اواخر ماه مارس به آزمایشگاه فضایی ژاپنی کیبو در ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کند.

وی در این سفر تلاش خواهد کرد که روی یک قالیچه ویژه در هوا شناور بماند.

وکاتا مدت بیش از سه ماه در ایستگاه فضایی اقامت خواهد داشت و در طول این مدت قصد دارد کارهای خارق‌العاده‌آی را که انتخاب کرده در آزمایشگاه کیبو با موفقیت انجام دهد.

وی در این باره می‌گوید: پرواز با قالیچه پرنده در زمین یک داستان تخیلی است، اما آیا انسان واقعا می‌تواند به این شیوه در فضا پرواز کند؟

وی همچنین تلاش خواهد کرد که لباسهایش را تا کند، با یک فضانورد دیگر به اصطلاح مچ بیاندازد و همچنین کارهایی دیگر از این قبیل انجام دهد که انجام آنها در زمین بسیار عادی، اما در فضا بسیار دشوار و حتی گاهی غیر ممکن است.

نخستین معلم رباتیک در ژاپن راهی مدرسه شد!

همه خانه‌های ژاپن تا شش سال دیگر صاحب یک ربات می‌شوند!
یک استاد علوم ژاپنی اعلام کرد که یک مدرسه در توکیو میزبان نخستین معلم رباتیک می‌شود.

به گزارش سرویس «فن‌اوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیروشی کوبایاشی ــ استاد دانشگاه توکیو - در این زمینه گفت: دانش‌آموزان در یک مدرسه ابتدایی توکیو به زودی از سوی نخستین معلم رباتیک آموزش خواهند دید.

کوبایاشی، رباتی را خلق کرده است که می‌تواند به کودکان درس بدهد و در عین حال قادر است، طیف محدودی از احساسات را از خود بروز دهد؛ مثلا این ربات در مواجهه با دانش‌آموزان بی ادب عصبانی می‌شود.

این ربات که «سایا» نام دارد، مدت 15 سال در دست طراحی بوده و طی این مدت برای آموزش و تدریس در مدرسه برنامه‌ریزی‌ شده است.

این ربات 18 موتوره چهره‌ دارد که به آن امکان می‌دهد، احساسات خاص انسانی را تقلید کند و در عین حال می‌تواند کارهای دیگری شبیه به انسان انجام دهد و همچنین به چند زبان صحبت می‌کند.

حضور برنامه‌ریزی‌ شده سایا در این مدرسه ابتدایی نشان دهنده تلاش‌های اخیر ژاپن برای هدفمند کردن بهره‌گیری از ربات‌ها در زندگی روزمره است.

دولت ژاپن امیدوار است که تا سال 2015 هر منزلی در این کشور مجهز به یک ربات باشد. برای رسیدن به این هدف، دولت ژاپن 35 میلیون دلار در حوزه این فن‌آوری سرمایه‌گذاری‌ کرده است.

بحرانی شدن وضعیت صنعت الماس جهان

غول معدن‌کاری الماس جهان نسبت به چالش‌های این صنعت در سال جاری میلادی هشدار داد. به گزارش ایسنا، شرکت De Beers پیش‌بینی کرده است که در سال جاری میلادی فروش جهانی انواع الماس به دلیل بحران مالی جهانی با کاهش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این شرکت فروش جهانی الماس در سه ماهه چهارم سال 2008 میلادی به طور معنی‌داری کاهش یافت.

فروش کل سال 2008 این شرکت نیز با تنها یک درصد افزایش به 6.888 میلیارد دلار رسید.

شرکت De Beers بزرگترین شرکت معدن‌کاری المالس در جهان به شمار می‌رود. 45درصد از سهام این شرکت متعلق به غول معدن‌کاری جهان یعنی شرکت آنگلوآمریکن است. 15درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت کشور آفریقایی بوتسوانا و 40درصد نیز در مالکیت خانواده اپن‌هایمر است.