برای خواندن هر درس یک فرمول کلی وجود ندارد که در مورد همه افراد صادق باشد چرا که پارامترهای مختلفی در یادگیری و ارزشیابی موثر است . با توجه به این مطلب توجه به چند نکته حائز اهمیت است : 1- شناخت فرد از یادگیری خود ( یعنی شما در طول چندین سال دانشآموزی بایستی روش درس خواندن خود را خود کشف کرده باشید و بدانید چگونه مطالعه کنید بازده بیشتری خواهید داشت . مثلا : 1- فقط با خوب گوش دادن در سر کلاس مطالب را فرا میگیرید 2- بعد از کلاس نیاز به تمرین بیشتری دارید 3- تمرینها را به تنهایی انجام دهید خوب مطلب را فرا میگیرید یا باید به کمک دوستان خود تمرینها را حل کنید 4- آیا نیاز به تدریس خصوصی دارید 5- اگر مطلب مورد نظر را به فرد دیگری آموزش دهید ممکن است مطلب جدید برای شما بهتر مفهوم گردد و ……….) 2- آشنایی با نحوه سوالات دبیر مربوطه 3- امکان استفاده از آزمایشگاه و کتب کمک آموزشی که بسیار نفش پر اهمیتی در یادگیری پایدار ایجاد میکند . اما در مورد کنکور : 1- یادگیری مطالب کتب درسی بصورت کامل 2- آشنایی با سوالات چهار گزینهای که در سالهای قبل در کنکور سراسری مورد استفاده قرار گرفته است . 3- تمرین مستمر در مورد کتب شیمی که تغییر یافته است ، باید گفت این کتب با دید کاربردی نوشته شده است و مسلما زمانی شما میتوانید مطلبی را در زندگی مورد استفاده قرار دهید که به خوبی آن را درک کرده باشید .
شما جهت فهم مناسب مطالب شیمی باید مراحل زیر را طی نمایید .
1- تسلط کامل بر محتوای کتب شیمی دبیرستان به گونهای که کتابهای شیمی را کاملا مطالعه کرده و هیچ مطلبی را بدون متوجه شدن رها نکنید .
2- استفاده از کتابهای کمک آموزشی : برای کتاب سال اول و دوم و سوم ، کتب کار انتشارات فاطمی و نیز کتب تستی آینده سازان منتشر شده است ، که برای فهم بهتر مطالب بسیار مفید است .
- و برای موفقیت در کنکور از اکنون: داشتن برنامهی منظم برای مطالعه : 1- خواندن یک فصل کتاب درسی و تسلط کامل بر محتوای آن فصل 2- حل تمرینهای مربوط به آن فصل 3- حل تستهای مربوط به آن فصل که در کتب مختلف کمک درسی که ذکر شد آمده است.
کلروفلوئوروکربنها یا فرئونها یا همان CFC ها هستند که مهمترین عامل تخریب ازن شناخته شده است. این ترکیبات همانطور که از نامشان پیداست از کلر، فلوئور و کربن تشکیل شده اند. اینکه چطور فرمول مولکولی آنها به دست می آید، منظور شما به خوبی مشخص نیست زیرا چنانچه منظور شما این است که در آزمایشگاه چطور فرمول آنها به دست می آید؟ به کمک دستگاههای تجزیه عنصری که شرح آنها در اینجا میسر نیست اما به طور تئوری، CFC ها چندین نوع مختلف دارند که تنها در تعداد اتم های کلر و فلوئور تفاوت دارند مانند CFCl3 یا CF2Cl2 و ... .
ادامه مطلب ...کلروفلوئوروکربنها یا فرئونها یا همان CFC ها هستند که مهمترین عامل تخریب ازن شناخته شده است. این ترکیبات همانطور که از نامشان پیداست از کلر، فلوئور و کربن تشکیل شده اند. اینکه چطور فرمول مولکولی آنها به دست می آید، منظور شما به خوبی مشخص نیست زیرا چنانچه منظور شما این است که در آزمایشگاه چطور فرمول آنها به دست می آید؟ به کمک دستگاههای تجزیه عنصری که شرح آنها در اینجا میسر نیست اما به طور تئوری، CFC ها چندین نوع مختلف دارند که تنها در تعداد اتم های کلر و فلوئور تفاوت دارند مانند CFCl3 یا CF2Cl2 و ... .
می دانید هنگامی که مخلوطی از دو مایع جوشیده می شود، دما را افزایش می دهیم تا جاییکه ابتدا یکی از مایعها به جوش آید و تا اتمام مایع اول، دما ثابت می ماند. این دمای جوش مایعی است که دمای جوش ان کمتر است و بنابراین فشار بخار کافی برای جوشیدن آن زودتر مهیا می شود.
پس از اتمام مایع اول، با ادامه حرارت دادن، دما افزایش می یابد تا اینکه به نقطه ی جوش مایع دوم برسد. دوباره دما در اینجا ثابت می ماند تا اینکه تمام مایع دوم نیز تبخیر شود.
وجود ذرات ریز میکروسکوپی مانند دوده، ذرات گرد و غبار و ... به عنوان محرکی برای تولید بارش عمل می کنند. درواقع برای تشکیل ابر ضمن وجود رطوبت و دمای زیر نقطه شبنم ، وجود ذرات میکروسکوپی گرد و خاک ، دوده، بلورهای نمک و ... لازم است.
باروری ابرها در واقع یک روند طبیعی است که در آن ابرها به بخار آب تبدیل شده و سپس به باران مبدل میشوند. برای ایجاد باران مصنوعی باید عوامل ابر ، رطوبت ، دما و سایر شرایط جوی فراهم باشد به هر حال با انجام باروری منظم و برنامهدار ابرها مقدار بارش را میتوان در یک دوره کامل به میزان 5 تا 25 درصد افزایش داد. میدانیم رطوبت (وزن بخار آب موجود در یک متر مکعب هوا) عامل مهمی در تشکیل ابرهاست، همچنین میدانیم که هر قدر هوا گرمتر باشد، قابلیت بیشتری برای داشتن بخار آب و تشکیل ابر دارد. اما برای تشکیل ابر ضمن وجود رطوبت و دمای زیر نقطه شبنم ، وجود ذرات میکروسکوپی گرد و خاک ، دوده بلورهای نمک و ... لازم است.