کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

پیش بینی 5 فن آوری که 5 سال آینده زندگی بشر را متحول خواهند کرد

همه ساله شرکت "آی. بی. ام" در قالب پروژه به نام Next five in five (پنج بعدی در پنج) پنج فناوری را پیش بینی می کند که در پنج سال آینده می توانند عرضه شوند و زندگی انسانها را بهبود بخشند. در پایان سال ۲۰۱۰ نیز بر طبق روال سالهای گذشته، این شرکت انفورماتیکی به معرفی پنج فناوری که در سال ۲۰۱۵ ارائه خواهند شد پرداخته است.

۱- باتریهایی که با هوا کار می کنند: پیش بینی های "آی. بی. ام" نشان می دهد که کیفیت و کمیت باتریها در سال ۲۰۱۵ تا حد قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت به نحوی که این باتریها ۱۰ برابر باتریهای فعلی دوام خواهد داشت. این بدان معنی است که دستگاههای الکترونیکی بیش از همیشه باریکتر، قابل حمل تر و قویتر خواهند بود.


در حقیقت باتریهای قابل شارژ کنونی به دلیل برخورداری از مواد شیمیایی سمی، خطرات زیادی برای محیط زیست اند. این در حالی است که باتریهای آینده نیازی به مواد شیمیایی سمی نخواهند داشت و برای تامین نیروی خود تنها از اکسیژن استفاده می کند. این پیش بینی احتمالا برپایه مطالعاتی است که در توسعه سیستمهای انرژیهای بادی انجام می شود به طوری که این نیروگاههای بادی می توانند تا پنج سال آینده مینیاتوری و در دستگاههای الکترونیکی کوچک قابل استفاده شوند.   


  ۲- هولوگرامهای سه بعدی: بی شک مهمترین فناوری که در سال ۲۰۱۰ بیشترین توسعه را داشت فناوری سه بعدی بود. به همین علت کارشناسان "آی. بی. ام" پیش بینی کرده اند که در سال ۲۰۱۵ سیستمهای سه بعدی بیش از امروز در زندگی روزمره انسانها نفوذ خواهند کرد به طوری که علاوه بر تلویزیونهای سه بعدی، تلفنهای همراه هوشمند، کنسولهای بازی و تلفنها نیز مجهز به فناوری سه بعدی خواهند شد. همچنین یک دستگاه خود- سه بعدی نمای بدون عینک و هولوگرافیک که قادر است تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه سه بعدی نشان دهد می تواند امکان برقراری تماس با تصاویر هولوگرافیک افراد و حضور از راه دور را فراهم کند.


  ۳- گرمای رایانه ها: پایگاههای داده ها و مراکز اطلاعاتی در حال حاضر انرژی بسیار بالایی برای سردکردن رایانه های خود مصرف می کنند و گرمای حاصل از عملکرد رایانه وارد اتمسفر شده و موجب افزایش گرمای جهانی می شود. به همین منظور "آی. بی. ام" پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۵ می توان با بهینه سازی این گرما از آن برای گرم کردن خانه ها و ادارات در فصول سرد و یا برای تامین انرژی دستگاههای تهویه و خنک کننده در فصول گرم استفاده کرد.


   ۴- جی. پی. اس شخصی شده: موقعیت یابهای ماهواره ای تا پنج سال آینده می توانند همزمان اطلاعاتی را درباره ترافیک و امکان یافتن بهترین و روانترین مسیر حرکت را جمع آوری کرده و آنها را برپایه عادات کاربر به صورت شخصی شده پردازش کنند. همچنین GPS های آینده می توانند اطلاعاتی را درباره تعداد جای پارک به کاربر ارائه کنند.

  ۵- شهروندان دانشمند: به اعتقاد "آی. بی. ام"، حسگرهای رو به افزایش حاضر در دستگاههای الکترونیکی که در طول روز از آنها استفاده می کنیم می توانند برای جمع آوری اطلاعاتی که برای جامعه علمی و اهداف تحقیقاتی مفید هستند به کار روند به طوری که هر شهروندی با استفاده از این ابزارها می تواند به یک دانشمند تبدیل شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد