کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

معرفی هوانیروز

هواپیمایی نیروی زمینی ارتش که اختصاراً هوانیروز خوانده می شود، بعد از پیروزی انقلاب وارث تشکیلاتی شد که با در اختیار داشتن 800 فروند هلیکوپتر، سومین واحد هوانیروز جهان به شمار می رفت.

 

پس از پیروزی انقلاب و خروج متخصصین، تکنیسین ها و مستشاران و استادان پرواز خارجی، خلایی در امور هوانیروز ایجاد شد که با برنامه ریزی جهت استفاده از خلبانان، کمک خلبانان، استاد خلبانان و تکنیسین های ایرانی، روند امور به حالت عادی بازگشت. هوانیروز هم چنین آموزش شمار فراوانی از پرسنل سایر نیروهای مسلح اعم از نیروی دریایی، نیروی انتظامی، نیروی هوایی و تعدادی از سپاه پاسداران را بر عهده گرفت.

تعداد خلبانان فارغ التحصیل از بدو انقلاب تاکنون 797 نفر بوده که 674 تن از آنان متعلق به هوانیروز و مابقی مربوط به سایر نیروها بوده است. اکنون مرکز آموزش خلبانی هوانیروز شهید وطن پور اصفهان بزرگترین مرکز آموزش خلبانی هوانیروز خاورمیانه است. این مرکز همچنین از بدو انقلاب تاکنون 3841 نفر پرسنل هوایی تربیت کرده است که 243 نفر آن ها مربوط به سایر نیروها هستند. 

هوانیروز

هوانیروز هم چنین از بدو انقلاب موفق به انجام دادن 700 هزار ساعت پرواز شده است که 256/231 ساعت آن در طول جنگ بوده است. 

در حال حاضر، هوانیروز از انواع هلیکوپترهای بل، کبری، شینوک و میل-8، بهره می برد. 

آموزش نیروی انسانی 

در دوران قبل از انقلاب، دانشجویان اغلب برای آموختن فن خلبانی، پس از گذراندن دوره های مقدماتی و پرواز با هواپیماهای ملخ دار، به منظور تکمیل دوره های خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت به کشورهایی چون آلمان، انگلستان، آمریکا و پاکستان اعزام می شدند. 

با پیروزی انقلاب، گرچه وقفه کوتاهی در امر آموزش بوجود آمد، ولی با توجه به قطع رابطه با آمریکا و نیز شروع جنگ عراق علیه ایران، آموزش پرواز با شدت و جدیت آغاز گردید و در سال 1362 «دانشکده خلبانی» تأسیس و شروع بکار کرد. در ابتدای کار، ناچار تعدادی از دانشجویان به کشورهایی چون پاکستان اعزام شدند ولی سرانجام با تلاش های سرلشگر (شهید) منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی (1373- 1365)، مسئله دانش پرواز و هوانوردی در نظام آموزش عالی مطرح و با تدوین و تصویب مجموعه هوانوردی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و صدور مجوز توسط شورای الی گزینش وزارت علوم، دانشگاه هوایی تأسیس گردید و از سال 1367، اقدام به  جذب دانشجوی هوانوردی (خلبانی) از طریق سازمان سنجش و گذراندن مراحل اول و دوم کنکور سراسری و هم چنین جذب داوطلبان نظام جدید و عبور از آزمون سراسری نمود. 

بدین ترتیب دانشجویان ظرف 4 الی 5 سال در رشته هوانوردی (خلبانی) یا درجه کارشناسی به عنوان ستوان دوم خلبان وارد یگان های عملیاتی و تاکتیکی نیروی هوایی ارتش می گردند و یا به یگان های تاکتیکی راه می یابند و در نهایت در اختیار عملیات نیروی هوایی قرار می گیرند.

هلیکوپتر کبری

دانشجویان هوانوردی پس از آموزش های تئوری و عملی پرواز در یکی از پایگاه های نیروی هوایی با پرواز مقدماتی بر روی هواپیماهای بونانزا و هواپیمایی آموزشی PC-7 ، دوره های تکمیلی پرواز را با هواپیماهای فراصوتی آموزشF-5 و F-7 طی کرده و موفق به دریافت نشان خلبانی می شوند. 

برابر اساسنامه، دانشکده پرواز تنها یگان رسمی و سازمان در کشور است که تأمین کننده نیروی خلبانی در کشور است و در صورت نیاز آماده پذیرش دانشجویان خلبانی سپاه پاسداران، هوانیروز، نیروی دریایی، شرکت نفت و سایر ارگان ها می باشد. 

 

صنایع هوایی و هلیکوپتری ایران

شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها)

 

شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها)، یکی از مراکز اصلی تعمیر اساسی و ساخت هواپیما و موتورهای هوایی و صنعتی در ایران است که در سال 1345 با هدف تعمیر وسایل پروازی نظامی و غیرنظامی تأسیس شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط جنگ و تحریم اقتصادی و همچنین اخراج خارجیان، اهداف این صنعت نیز در راستای خود اتکایی و افزایش تخصص کارکنان تغییر نموده و گام های موثری نیز در این راه برداشته شد. این شرکت تاکنون هزاران وسایل پروازی نظامی و غیرنظامی را تعمیر اساسی نموده است.

 

هم اکنون این صنایع دارای چند تاسیسات می باشد که در فضایی با بیش از 5/4 میلیون متر مربع مساحت بنا شده است.

 

بخش تعمیرات هواپیما

آشیانه های هواپیماهای جنگنده، سوخت رسان، مسافربری و باربری یا امکانات و تجهیزات پیشرفته و ابعاد استاندارد، پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را برای تعمیرات لازم ممکن می سازد. در این آشیانه ها از تعمیرات اصلی و انجام آرایش های فنی روی بال و بدنه و اتصال ها، و پیاده و سوار نمودن سطوح فرامین و ارابه های فرود گرفته تا تنظیم و آزمایش نهایی، رنگ آمیزی، توزین و مشخص نمودن گرانیگاه هواپیماها، طبق استاندارد پروازی کارخانه سازنده انجام می پذیرد. این بخش دارای قسمت های زیر است: 

1 - هواپیماهای مسافربری، باربری و سوخت رسان

آشیانه هواپیما با ورودی های بزرگ، که پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر، چون بوئینگ 747، را ممکن ساخته است. در این بخش بزرگترین آشیانه پهن پیکر خاورمیانه احداث شده که در سال 1378 آماده بهره برداری گردید. 

2- هواپیماهای جنگنده

هلیکوپتر

آشیانه هواپیماهای جنکنده با شکل مناسب، امکان پذیرش ده ها فرود هواپیمای جنگنده را به صورت همزمان برای تعمیر ممکن نموده است. 

3- خط پرواز

پس از پایان تعمیرات کلی و انجام آزمایش های فنی، هواپیماها به منظور بازبینی کلی و آزمایش عملی سیستم های پروازی به خطوط پرواز هر هواپیما تحویل می گردند، تا پس از پرواز آزمایشی و اطمینان از کار کرد سیستم ها و سیستم ایمنی هواپیما، به مشتری تحویل شود. 

4- کارگاه های جانبی هواپیما

کارگاه های جانبی تعمیرات هواپیماها مشتمل است بر: الکترونیک پروازی، الکتریک، تایر، مکانیک، هیدرولیک، نقاشی، فایبرگلاس، صندلی رهاشو و ترک یابی بدنه. همگی این کارگاه ها در کنار آشیانه ها قرار گرفته و تعمیرات هواپیماها را تا مرحله آماده شدن برای پرواز نهایی کمک و پشتیبانی می کنند.

از جمله این کارگاه ها، شعبه بازرسی غیر تخریبی می باشد که با استفاده از روش های گوناگون و دستگاه های دقیق و کارکنان کارآزموده، به انجام وظیفه بازرسی قطعات هواپیما مشغول می باشد. 

بخش تعمیرات موتور

 

بخش تعمیرات موتور صنایع هواپیمایی ایران مشتمل بر کارگاه هایی است که در نوع خود از مجهزترین تاسیسات تعمیر موتور هواپیما (مسافربری، سوخت رسان، باربری و جنگنده) و هلیکوپتر در جهان می باشد، به طوری که در این بخش، موتورهایی با ابعاد کوچک، همچون250-C20 و موتورهای  پیچیده ای مانند JT9D به طور مستمر پیاده، تعمیر و سوار می شوند. این بخش دارای سه قسمت جداگانه برای تعمیر موتورهای هواپیما، هلیکوپتر و موتورهای صنعتی است.  

بخش موتور دارای کارگاه های دیگری نیز به شرح زیر می باشد: 

1- کارگاه های جانبی موتور

2- آزمایشگاه موتور

کارگاه های پشتیبانی تعمیرات 

در این کارگاه ها تعمیرات اساسی قطعه های هواپیما و موتور انجام شده و ساخت قطعه ها در حد استانداردهای بین المللی صورت می گیرد. این بخش شامل کارگاه های ماشین کاری، فلزکاری، پوشش فلزات و کارگاه های متعلقات می باشد. 

f-14

بخش مهندسی کنترل مرغوبیت و تجزیه و تحلیل نیز مشتمل بر بخش های کنترل کیفیت (بازرسی فنی)، سنجش با آلات دقیق و آزمایشگاه هاست.

سایر بخش ها نظیر مهندسی، کنترل و تولید، مدیریت طرح و برنامه، مهندسی تاسیسات و صنعت ساخت قطعه ها و موتورهای توربینی است که در مجموع به ساخت قطعه ها برای پشتیبانی تعمیرات انواع موتورهای هوایی و صنعتی و انتقال فناوری ساخت موتور هواپیما، هلیکوپتر و موتورهای صنعتی مورد نیاز کشور می انجامد. 

دریافت گواهینامه ایزو- 9002

شرکت صنایع هواپیمایی ایران (صها)، به عنوان نخستین صنعت هوایی ایران، در سال 1376 گواهینامه ایزو 9002 را از شرکت لویدز آلمان  دریافت کرد. 

این گواهینامه که در زمینه استقرار مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت برای تعمیرات سنگین هواپیمای تجاری بوئینگ 707 اخذ شده است، شرکت فوق را قادر می سازد تا ضمن ارائه خدمات به خطوط هوایی داخل  کشور، حضوری فعال در بازار تعمیرات خاورمیانه و جهان داشته باشد. 

گفتنی است که شرکت صنایع هواپیمایی ایران با بیش از 30 سال سابقه در تعمیرات سنگین هواپیماهای گوناگون، تاکنون چهار فروند هواپیما 707 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را طبق استانداردهای جهانی تعمیر اساسی نموه است. 

iso9002

شرکت صنایع هواپیمایی ایران، علاوه بر تعمیر هواپیماهای جنگیF-4 F-5 و ترابری C130 که پیش از انقلاب نیز انجام می شد، در حال حاضر تعمیرات F-14 F-27 بوئینگ های 727، توربوکماندر، سسنا، گلایدر، توپولف- 154 و غیره را نیز انجام می دهد. 

توان تعمیراتی موتورهای بالگردانT-53 و T-400 که قبل از انقلاب شروع شده بود بعد از انقلاب نیز ادامه یافت. در حال حاضر موتورهایHH43, T64 , T58 نیز مورد تعمیر قرار می گیرند. 

گام های اساسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 

1- اخراج بیش از هزار نفر کارشناس خارجی و جایگزینی آنان با نیروهای داخلی. 

2- افزایش تنوع تولیدات از 9 محصول پیش از انقلاب به 36 محصول پس از انقلاب و بازسازی بسیاری از هواپیماهای سانحه دیده و ساقط شده. 

3- تعمیق بخشیدن به تعمیرات به گونه ای که هم اکنون بسیاری از قطعات علاوه بر تعمیر، ساخته می شوند. 

4- افزایش کیفیت و دریافت گواهینامه ISO9002 برای نخستین بار، دریافت گواهینامه های تعمیر اساسی هواپیما و موتور غیرنظامی از هواپیمایی کشوری، گرفتن نمایندگی موسسه استاندارد در زمینه های کالیبراسیون. 

5- توسعه بازار کار در بخش های تجاری (غیرنظامی) و صادرات. 

6- راه اندازی صنعت جدید ساخت قطعات و موتورهای توربینی. 

7- ساخت نخستین موتور توربینی در کشور و تولید هزاران قطعه  هوایی. 

8- راه اندازی آشیانهF-14  

9- ارتقا و توسعه سیستم های مکانیزه و راه اندازی پست صوتی. 

10- تدوین استراتژی و چشم انداز موفقیت برای آینده صنعت. 

11- تکمیل بزرگترین آشیانه پهن پیکر خاورمیانه در صها. 

12- ایجاد یکی از بزرگترین مسجدها در وزارت دفاع. 

13- راه اندازی دوره های فوق لیسانس مدیریت برای مدیران شرکت. 

14- راه اندازی نمایشگاه هوایی، رستوران هوایی، ماهنامه صنایع هوایی و ارسال ماهنامه در شبکه های الکترونیکی کشور و اینترنت.

 

 

تهیه کننده: محسن مرادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد