کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

نکاتی راجع به پرتوهای رادیواکتیو

پرتو های آلفا، بتا و گاما از جمله پرتو های شناخته شده در پرتوزایی می باشند. با عبور این پرتوها از یک میدان مغناطیسی و توجه به جهت و میزان انحراف این پرتوها می توان به جنس آنها پی برد.

پرتو آلفا در عبور از یک میدان مغناطیسی با شدت زیاد به جهت قطب منفی منحرف می شود. انحراف به سمت قطب منفی نشاندهنده ی بار مثبت این ذرات است.
پرتو بتا به سمت قطب مثبت منحرف می شود که نشاندهنده منفی بودن بار این ذرات است. البته شدت انحراف کمتر از شدت انحراف پرتو آلفا است چون پرتو آلفا دارای 4 بار مثبت است ولی پرتو بتا دارای یک بار منفی است.

پرتو گاما در عبور از یک میدان مغناطیسی منحرف نمی شود. به همین دلیل می فهمیم که بدون بار و از جنس نور است.

پرتو آلفا, از دو پروتون و دو نوترون تشکیل شده و دارای بار الکتریکی 2+ است به همین خاطر آلفا هسته هیلیم به شمار می رود.

سرعت پرتو آلفا در حدود 16000کیلومتر بر ثانیه است. این پرتو می تواند در برخی از اجسام نازک نفوذ کرده و از آن ها عبور کند.

دو نوع بتا گسیل می شود. بتا مثبت وبتا منفی. بتا منفی از الکترون تشکیل شده و بار الکتریکی آن 1- و بتا مثبت از پوزیترون(ضد الکترون) تشکیل شده و اندازه بار آن 1+ است.

پرتو گاما، یکی از پرتو های گسیلی در واکنش هسته ایست. این پرتو از جنس نور است. طول موج پرتو گاما از پرتو ایکس کوتاهتر است و این نشان می دهد که انرژی پرتو گاما از پرتو ایکس بیشتر می باشد. در طی واکنش هسته ای، هسته مقداری از انرژی آزاد شده در واکنش را دریافت می کند و به سطح انرژی بالاتری می رود.
پرتوهای گاما را فقط لایه ضخیمی از سرب متوقف می سازد. خروجی یا تابش رادیواکتیو می تواند وارد بافتهای زنده شود و به آنها صدمه بزند. بنابراین اطراف آن باید کنترل شود. این تابش را با وسیله ای به نام شمارنده گایگر – مولر ، که نام آن از مخترعانش اقتباس شده است ، می توان اندازه گرفت. وقتی تابش رادیواکتیو وارد این شمارنده می شود ، گاز موجود در آن حامل الکتریسیته می شود. مقدار بار را می توان روی صفحه ای قرائت کرد یا از طریق یک بلند گو به صورت صداهای تیک تیک خاصی شنید.

پیروز و سربلند باشید.- برگرفته از سایت تبیان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد