کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

صابون و انواع آن

می دانید ساختار یک مولکول صابون به صورت زیر است:
CH3-(CH2)n-COO- +X در صابونهای جامد X یون سدیم و در صابونهای مایع پتاسیم و آمونیوم می باشد.

در تهیه ی صابون ابتدا یون هیدروکسید باز به عنوان نوکلئوفیل (هسته دوست) به کربن گروه کربنیل حمله کرده، پس از خارج شدن یک مولکول الکل، انیون اسید به صورت هیبرید رزونانس فوق، پایدار میگردد.

الکل نقش حلال را دارد. مواد اولیه برای تولید صابون چربی (مولکول آلی و غیر قابل حل در آب) و باز (مانند سود که در آب انحلال پذیر است) می باشند. برای اینکه واکنش بین دو ماده ی اولیه ، یعنی چربی و باز، بهتر صورت گیرد باید از یک حلال استفاده کرد که هر دو ماده ی اولیه را در خود حل نماید. الکل بسیار مفید است زیرا الکل مانند C2H5OH دارای یک سر هیدروکربنی و یک سر قطبی است و می تواند هر دو ماده ی اولیه را در خود حل کرده و درنتیجه واکنش بین ان دو سریعتر و کاملتر انجام گیرد.

بنابراین:
1- صابون از نمکهای سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب گوناگون تشکیل شده است. یعنی یک سر صابون قطبی و سر دیگر آن هیدروکربنی می باشد. با افزودن مقدار اندکی صابون به آب، سر کربوکسیلات آن که آب خواه است در آب حل شده اما سر هیدروکربنی آن که آب گریز است در آب حل نمی شود. در نتیجه صابون یک لایه به ضخامت یک مولکول روی آب تشکیل داده و بر روی سطح آب جمع می شود. به دلیل تشکیل همین لایه، کشش سطحی آب به نحو شایان توجهی کاهش می یابد. بنابراین آب محتوی مقدار اندکی صابون نسبت به آب خالص، با سرعت بیشتری لیوان را خیس می کند.

2- صابون در آب داغ بهتر حل می شود. زیرا با افزایش دما کشش سطحی آب کاهش می یابد و سر ناقطبی راحت تر در بین مولکولهای آب قرار می گیرند.

3- زیرا مواد اولیه برای تولید صابون چربی (مولکول آلی و غیر قابل حل در آب) و باز (مانند سود که در آب انحلال پذیر است) می باشند. برای اینکه واکنش بین دو ماده ی اولیه ، یعنی چربی و باز، بهتر صورت گیرد باید از یک حلال استفاده کرد که هر دو ماده ی اولیه را در خود حل نماید. الکل بسیار مفید است زیرا الکل مانند C2H5OH دارای یک سر هیدروکربنی و یک سر قطبی است و می تواند هر دو ماده ی اولیه را در خود حل کرده و درنتیجه واکنش بین ان دو سریعتر و کاملتر انجام گیرد.

4- فزایش نمک به دو علت انجام می شود. یکی اینکه یون سدیم به اندازه ی کافی در محیط باشد تا تام ئیدروژنهای اسیدی بتواند با یون سدیم جایگزین شود.
دوم برای جداسازی گلیسیرین است. صابون حاصل به شدت بوی چربی می دهد. زیرا صابون حاصل دارای مقدار زیادی گلیسیرین است، چنانچه بخواهند گلیسیرین آنرا جدا کنند، قبل از ریختن در قالب، صابون را به مدت 24 ساعت در محلول اشباع شده نمک طعام قرار میدهند، سپس قرص صابون را از درون ظرف خارج کرده و پس از شستن به قطعات کوچک تقسیم نموده، در هوا خشک میکنند.

5- بخش آبدست باید متشکل از یونهایی باشد که براحتی در آب حل می شوند. مانند یونهای فلزات قلیایی. به عنوان مثال نمکهای پتاسیم از حلالیت بسیار خوبی برخوردارند . به همین دلیل از آنها در تهیه ی شامپو و خمیر ریش استفاده می شود.

می توانید به سایت های زیر نیز مراجعه فرمایید

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page_ref_id_maganize=192&SSOReturnPage=Check&Rand=0


http://4800.blogfa.com/post-16.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد