کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

یکی از مهمترین وسایل آشپزخانه اجاق است. اجاق ها ممکن است با برق، گاز یا سوخت جامد کار کند. حلقه های گازی یا برقی، گرما را به میزان یکنواختی (که توسط آشپز تعیین می شود) ایجاد می کنند . در اجاق هایی که با بستن دربشان به شکل محفظه بسته در می آیند، گرما باعث افزایش تدریجی دما می شود، به محض اینکه اجاق به دمای مطلوب رسید، دماپا جریان برق یا گاز را طوری تنظیم می کند تا دما تقریباً ثابت بماند.

 

 

 

اجاق های ماکروفر نیازی به دماپا ندارند زیرا غذا را به سرعت می پزند. آنها بطور ساده کلید زمان سنج و کلید تنظیم گرما دارند. یکی دیگر از دستگاه های پخت و پز دستگاه "نان برشته کن" است. نان برشته کن به میزان مشخصی گرما تولید می کند و یک کلید زمان سنج مقدار گرمادهی را تنظیم می کند.

نان برشته کن چگونه کار می کند

با فشار دادن اهرم، فنر نگه دارنده چنگک نان پایین آورده می شود. اهرم سیم پیچ گرمکن را را روشن می کند. در این میان، یک نوار دو فلزی نیز گرم می گردد. از آنجا که یک نوار بیشتر از دیگری منبسط می شود بنابراین این نوار دو فلزی خم می گردد و اتصال آهن ربای الکتریکی برقرار می شود. آهن ربا یک گیره را جذب می کند و گیره آزاد می شود و در نتیجه نان برشته شده بالا می پرد و سیم پیچ گرمکن خاموش می گردد.  

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

 

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

طرز کار اجاق مکروفر

 

مهمترین مزیت اجاق مکروفر این است که غذا را خیلی سریع می پزد. داخل اجاق، یک وسیله به نام مگنترون، انرژی الکتریکی را به پرتوهای نامرئی مکروویو تبدیل می کند. این امواج توسط پروانه و دیواره اجاق بازتاب می شود. امواج مکروویو غذا را از تمام جهات بمباران می کنند. آنها در غذا نفوذ کرده و به سرعت آن را (با گرم کردن رطوبت داخل غذا) می پزد.

 

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

دماپا

اجاق ها دماپایی دارند که دمای داخل اجاق را تنظیم می کنند. وقتی اجاق گرم می شود و از دمای آن از دمای تنظیم شده بیشتر می شود، دماپا منبع گرما را خاموش می کند. دما به تدریج کاهش می یابد، و دوباره دماپا گرمکن را روشن می کند. با روشن و خاموش شدن متوالی گرمکن، دماپا دما را روی یک مقدار مشخص تنظیم می کند. یک دماپا برای تنظیم دمای ظرف بسازید.

 

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند.  

 

آنچه شما نیاز دارید:

چراغ مطالعه، دریل و مته 3میلیمتری، دو نوار چوبی به طول 20 و 25 سانتیمتر و به عرض 3 سانتیمتر، نوار چسب دوطرفه، قیچی، پیچ گوشتی، سیم لاکی، ظرف نسوز، قاشق چای خوری، دماسنج، پیچ بلند و کوتاه، باتری 4.5 (یا 6) ولت، نوار کشی، سیم لخت کن، چوب پایه، لامپ و پایه لامپ، نوار چسب، مقداری خمیر مجسمه سازی، گیره رو میزی، بادکنک  

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

1- دو سوراخ (به فاصله 12 سانتیمتر از هم) بر روی چوب کوتاه ایجاد کنید. یک سوراخ نیز به فاصله 5 سانتیمتر از یک طرف چوب بلند ایجاد نمایید. به کمک پیچ کوتاه بازوها را 90 درجه نسبت به هم قرار دهید. پیچ بلند را در سوراخ دیگر بگذارید.

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

2- دما سنج را به کمک خمیر مجسمه سازی به بدنه داخلی ظرف بچسبانید به طوری که قابل خواندن باشد. سر و نیمی از بدنه بادکنک را ببرید. مابقی بادکنک را محکم روی ظرف بکشید و با نوار چسب بچسبانید.

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

3- به کمک نوار کشی بازوی بلند را به ظرف ببندید به طوری که بازوی کوتاه روی بادکنک قرار گیرد. با نوار چسب قاشق چای خوری را (به طور معکوس) روی بادکنک بچسبانید. سعی کنید انتهای قاشق همتراز بازوی بلند باشد.

 

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

4- پایه لامپ را به انتهای بالایی بازوی بلند پیچ کنید. انتهای دو سیم 25 سانتیمتری را لخت کنید. یک سیم به هر طرف پایه لامپ وصل نمایید. سیم را حول پیچ بلند بتابانید.

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

5- طرفین سیم سوم را لخت نموده و یک طرف آن را با نوار چسب به دسته قاشق بچسبانید. طرف دیگر سیم را به پایانه باتری وصل نمایید. سیم آزاد دیگر را به طرف پایانه دیگر باتری وصل کنید.

 

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

6- به دمای داخل ظرف توجه کنید. نور چراغ مطالعه را به داخل ظرف بتابانید. صبر کنید تا دما به حدود 5- 10 سانتیگراد برسد. بازوی کوتاه را در حد امکان نزدیک قاشق ببرید اما به آن تماس ندهید. لامپ را خاموش کنید. به لامپ کوچک نگاه کنید. وقتی روشن شد، چراغ مطالعه را روشن کنید. وقتی لامپ کوچک خاموش شد چراغ مطالعه را خاموش کنید. مقدار دماسنج را بخوانید. دماپا دما را در حدود یک یا دو درجه تثبیت می کند.  

فِرخوراک پزی و نان برشته کن

گرمای لامپ هوای داخل ظرف را منبسط می کند و بادکنک را به بال می راند. این باعث می شود دسته قاشق پایین آمده و مدار لامپ کوچک قطع گردد. با خاموش شدن چراغ مطالعه، هوای داخل منقبض می شود . این باعث کشیده شدن بادکنک می شود و دسته قاشق بالا می آید به طوری که مدار لامپ کوچک برقرار می گردد. این زمانی است که باید چراغ مطالعه روشن گردد و فرآیند بالا تکرار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد