کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

زندگی مشاهیر شیمی

۸ - جان تیندال

این فیزیکدان ایرلندی در کارلوو متولد شد. پس از اخذ درجه مهندسی راه آهن ، زیر نظر بونزن در رشته شیمی به ادامه محصیل پرداخت. در سال 1851به گرفتن درجه دکتری شیمی نائل شد و در سال 1854 به مرتبه استادی فلسفه طبیعی انستیتوی سلطنتی ارتقا یافت  و حدود 10 سال با فارادی همکاری داشت و پس از درگذشت فارادی جانشین او شد.

یکی از کارهای علمی مهم تیندال، پژوهش های وی در زمینه رسانایی گرما در گازها و کشف اثر تیندال است. وی در عین حال در زمینه ماهیت غبارها نیز پژوهش کرد و معلوم داشت که بخشی از این غبارها را سازواره های ذره بینی تشکیل می دهند و علت فساد غذاها در برابر غبارها نیز وجود همین جانداران ریز است. فاسد شدن غذاها و پیدایی جانداران ذره بینی در آنها، مطلبی بود که سالها مایه گمراهی زیست شناسان شده بود و آنها را به نظریه تولید خودبخودی ( خلق الساعه ) کشانیده بود.

وی ساده نویسی را در علوم آغاز کرد و کتابهای علمی ساده ای ، در زمینه آب ، نور ، غبار موجود در هوا و ... منتشر کرد. از اینرو در زمان خود به شهرت رسید. وی اولین کسی بود که نظریه گرمایی را طبق اصول نظریه ماکسول ، بصورت ساده و قابل فهم بصورت کتابی در سال 1863 منتشر کرد که تا چندین بار تجدید چاپ شد.همچنین وی قانون بقای انرژی هلمهولتز را بصورتی ساده بیان کرد.

این دانشمند نامی سرانجام در سال 1893 در ساری(Surry) انگلستان در گذشت.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد