کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

"بینی الکترونی" چشم اندازی نوین در صنایع امنیتی-قسمت دوم

بینی الکترونیکی

سیستم مورد بررسی "بینی الکترونی" براساس مجموعه مشخصات اصلی مصرفی

 

بسیار بهتر از سیستم های مشابه می باشد. دیگر برتری این سیستم به دلیل استفاده از نانو فناوری جدید بدست آوردن عناصر حساس، امتیاز نامه دفاعی و برنامه تأمین کننده که دانش / مهارت محسوب می شود، می باشد.

سیستم شبه نورون نانو حسگر "بینی الکترونی" برای کشف تجمع بسیار کوچک گروه گسترده ی مواد در مقیاس حقیقی زمان، در نظر گرفته شده است، بعنوان مثال آنالیز بوهای مواد مختلف، کشف بخارهای ترکیبات آلی فرار سمی، مود منفجره، مواد مخدر و... . در تصویر زیر بعنوان مثال نمودار تنباکو و ماری جوانا نشان داده شده است.

سیستم مورد بررسی "بینی الکترونی" در 3 تا 10 سال آتی می تواند زمینه ی کلیدی پیشرفت صنایع امنیتی باشد. این سیستم طیف کاربردی گسترده ایی دارد و امکانات جدیدی را در راستای افزایش اساسی (10 برابر) مشخصه های فنی – تاکتیکی سیستم های امنیتی آشکار می کند. از آنجایی که این سیستم روانه ساخت محصولات جدید و بازار متقاضی سیستم های امنیتی می باشد، موارد کاربرد آن در نوع خود نوآورانه و مبتکرانه می باشد.

تنباکوماریجوانا

 

زمینه ها و موارد پیش بینی شده کاربرد سیستم  "بینی الکترونی" به شرح زیر می باشد:

پزشکی (تشخیص بیماری ها از بوی تنفس و ترشحات، کشف تحریک کنندگان عفونت از روی تنفس، تعیین میزان الکل و مواد مخدر در خون و...)

اکولوژی (کنترل وضعیت اتمسفر، ضایعات مضر مؤسسات صنعتی و گازهای خارج شده از موتورهای درون سوز و...)

ایمنی (کشف مواد منفجره، سم های، مواد مخدر، سیستم های اعلام حریق سریع، بازگرفته سیگنال های حفاظتی، سیستم های کشف سلاح های مضر برای سلامت عموم)

کشاورزی (تعیین کیفیت محصولات کشاورزی، تولید غذای دام ها، سلکسیون (جدا کردن) سریع و...)

کنترل تولیدات در صنایع غذایی، نوشیدنی ها، دخانیات

علوم (آنالیز سریع مخلوط های آلبومین در مهندسی ژن ها، شبیه سازی گیاهان و حیوانات در زیست شناسی (بیولوژی) و...)

ماشین سازی (سیستم خود تشخیص دستگاه ها از بوی درونی (داخلی)، حس گرهای ربات های صنعتی و مصرفی و...)

صنعت استخراج (آنالیز بخار نفت و گاز برای جستجو و مانیتورینگ معاون، شناسایی سریع مواد معدنی و...)

ابزار خانگی (تنظیم کننده مصرفی، تعیین میزان پخت مواد غذایی در اجاق های میکرو موج (مایکروویو) و فر گازها، ربات های جاروب کننده، ضدعفونی کننده ها و...)

 

موارد کاربرد "بینی الکترونی" را با تفصیل بیشتر در وظایف تأمین امنیت مؤسسات و افراد بررسی می کنیم:

سیستم تأمین امنیت شهری:

در سالهای اخیر حکومت مسکو یک سلسله برنامه های شهری را بمنظور تأمین امنیت مؤسسات در مناطق مسکونی و افراد به تصویب رساند. یکی از جهات تحقق (عملی سازی) این برنامه ساخت و بکارگیری سیستم های تأمین امنیت منطقه ای در چارچوب ساخت سیستم های تأمین امنیت شهری می باشد. نمونه مجتمع امنیت منطقه ای از سیستم تلویزیونی ویدئو مانیتوریگ (نمایشگر ویدئویی) ورودی خانه های مسکونی، سیستم ارتباط اضطراری و سیستم خودکار کننده خدمات سریع و مؤثر و (خودکار کننده) مرکز امنیت منطقه ای افراد تشکیل می شود.

مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و تروریسم:

در فرودگاه Heathrow انگلیس از دستگاه Sentinel II استفاده می شود، که توانایی شناسایی مواد مخدر، مواد منفجره، داروها و دیگر مواد قاچاق به هنگام عبور افراد با وسایلشان از بین نوارها، را دارد. چنین دستگاه هایی می توانند کاربرد گسترده در گذرگاه های (معابر) الکترونی در مؤسسات، در ادارات دولتی و عمومی، در گمرگ، در تمامی وسایل حمل و نقل و در مترو پلیتن داشته باشند.

جایگزینی سگ های جستجوگر:

تعلیم یک سگ جستجوگر بطور متوسط 14 هزار دلار هزینه دارد، عمر متوسط کاری آن 8 سال می باشد. هزینه نگهداری یک سگ و مربی آن در سال 100 دلار می باشد. هیچ سگ جستجوگری، برخلاف دستگاه، نمی تواند بوی انسان را در جایی که بوی شدید بنزین، رنگ، استون می آید یا ردی از گرد (پودر) مواد بودار مثل تنباکو وجود دارد، تشخیص بدهد.

سگ جستجوگر

تجهیزات ربات های رزمی:

به ادارات این امکان را می دهد که بدون خطر برای انسانها، وجود، تعداد و نوع مواد منفجره را تعیین کنند.

سیستم تأمین گاز:

بموجب قرارداد همکاری دو شرکت «الرون» و «مسترانس گاز» طرح ریزی و آزمایش نمونه امتحانی سیستم منسجم امنیتی «گاباریت» برای نصب در ایستگاه های توزیع گاز انجام پذیرفت. آزمایشات تناسب مشخصه های بهره برداری (استخراجی) و فنی سیستم را تأیید کردند که علاوه بر امکانات کارکردی، تنظیم کننده پارامترهای تکنولوژیکی (آلودگی گازی، فشار، حرارت، حریق) را نیز داراست. مدرنیزه کردن سیستم «گاباریت» از طریق قرار دادن سیستم نانو حسگر گازی فوق العاده حساس "بینی الکترونی" در ساختار آن، افزایش اساسی کارایی آن را در پی دارد.

دریافت کننده های سیگنال های حفاظتی:

برخلاف اندیکاتورها (شناساگرها) که کار آنها براساس شنایی تشعشعات مادون قرمز موجودات زنده است، "بینی الکترونی" قادر است انسان را از دیگر پستانداران نظیر موش ها، معمولاً در جایی که تعداد زیادی از آنها وجود دارد، تشخیص بدهد.

کنترل کننده محل کار:

این دستگاه می تواند در کنترل کارمندان ادارات از لحاظ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی مؤثر باشد و همچنین در مسدود کردن راه های دسترسی به محل دمای کاری که می توانند به هنگام مستی پرخطر باشند.

سیستم فوق العاده سریع اعلام حریق:

این سیستم براساس دریافت مکشی ذرات فرار حریق به اندازه 300 – 3 نانومتر که در مرحله گرمایشی عایق های تجهیزات الکتریکی بوجود می آیند عمل می کند. فناوری دریافت ذرات نانو اندازه مواد گرم شده این امکان را می دهد که زمان کشف خطر آتش سوزی بطور اساسی (10ها برابر) کاهش یابد.

جرم شناسی:

استفاده از بوها در تحقیقات جنایی، اغلب تشخیص جنیست و مشخصه های فردی افراد براساس موارد حامل بو (عرق، خون، موها، مدفوع، وسیله جنایت و دیگر وسایل گیرنده بو) و تعیین شرایط فیزیکی و روانی فرد براساس بوی آن (تکمیل کننده ایی برای دستگاه دروغ سنج) می باشد. در دانشگاه لستر (بریتانیا) ساختاری را طرح ریزی کردن که قادر به شناسایی افراد و مکان ها براساس بوها می باشد. "بینی الکترونی" می تواند مارک عطرها، صاحب بوی تنفس یا بوی بدن را ظرف کمتر از یک دقیقه، بوسیله آنالیز ترکیبات آلی فرار و مقایسه آنها با آنچه که در بانک اطلاعاتی خود دارد، شناسایی کند. "بینی الکترونی" این امکان را به پلیس می دهد که تعیین کند در محلی به تازگی از سلاح گرم یا مشروبات الکلی استفاده شده است.

شناسایی پول ها و اسناد با ارزش از روی بو:

تعیین موارد تماس آنها با اشیاء متفاوت و افراد مشخص، تعیین محل نگهداری آنها و روش حمل آنها.

آزمایش سریع ایمنی مواد جدید، ترکیبات ناشی از احتراق آنها و ترکیبات لازم برای خاموش کردن حریق آنها.

حس گرهای نشست مواد مختلف در صنایع.

حس گرهای گازهای احتراق پذیر (سوختنی) در صنعت استخراج معادن.

شناسایی بوها در شرایط خطرناک و مضر(تشعشعات، مواد سمی حرارت بالا و...).

بدین ترتیب سیستم نانو حسگر شبه نورون "بینی الکترونی" با داشتن طیف گسترده کاربرد می تواند زمینه ای کلید برای پیشرفت صنایع امنیتی در آینده ایی نزدیک باشد.

 

منبع: daily.sec.ru 

گردآوری و ترجمه: طیبه نادری

http://www.tebyan.net/science_technology/nanotechnology/2008/4/23/65405.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد